Toimintakertomus 2016

Kotkan Nuoret Jouset -viuluryhmän vuosi 2016 alkoi pienryhmän esiintymisellä Kotkan Seniorien vuosijuhlassa tammikuun alussa. Muita pienryhmän esiintymisiä kevään aikana olivat Carean ja Merisetin tilaisuudet. Helmikuun alussa järjestimme Lasten kulttuuriviikkojen avajaiskonsertiksi ”Satumetsän tiellä”- lastenkonsertin Vellamon merimuseossa. Konsertissa oli mukana Kipinäkuoro musiikkiopistolta. Lasten kulttuuriviikoilla Kotkan Nuoret Jouset oli mukana myös Kuorokimarassa Steveco- areenalla.

Maaliskuun vuosikokouksessa puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan Hannele Halinen ja hallituksen jäseninä jatkoivat Paula Olsson, Kati Aronen, Satu Häyry, Kristina Ranki ja Eija Vilkki. Sääntömääräisten kokousten lisäksi hallitus kokoontui jousileirin järjestelyjä varten.

Kevätkonsertin yhteydessä Karhulan seurakuntasalissa jaettiin Nuorten Jousten stipendejä nuoremmille soittajille (Olivia Aronen, Vilma Vuojolahti, Emma Arvio, Marlena Nieminen) sekä sellisti Nico Toikalle, joka on ollut monissa esiintymisissä mukana vuoden varrella.

Kesällä esiinnyimme koko joukolla Lasten Meripäivillä, Sapokan laululavalla. Pianistina meripäiväkeikalla oli Joni Tilli.

Elokuussa järjestettiin perinteinen Kotkan Nuorten Jousten jousileiri leirikeskus Vehkarinteessä Kannusjärvellä. Leiri oli jo 19. peräkkäinen Kymenlaakson alueen nuorten jousisoittajien kesäleiri, jonka järjestelyihin yhdistys sai apurahat Taikelta ja Suomen kulttuurirahaston Kymenlaakson rahastolta. Jousiryhmä oli pyydetty esiintymään myös apurahajuhlassa Metsolan Höyrypanimolla. Esa Ylönen sävelsi tilaisuutta varten ”Kevätmusiikkia” teoksen, jota esitettiin myöhemminkin kevään aikana. ”Viva Mozart 250 v” -jousileirin opettajina toimivat tutut opettajat Eija Vilkki, Katariina Almgren, Sinikka Meyer, Johannes Raikas ja Hanna Silvennoinen. Säestäjänä ja pianistien opettajana toimi Esa Ylönen. Leirin toiminnanjohtajana ja viulun- ja

alttoviulunsoitonopettajana toimi Anni Holopainen ja leirivalvojina olivat
jälleen kerran Kati Aronen ja Hannele Halinen. Myös Anna Myyrä auttoi opetuksessa. Leiriassistenttina toimi Nico Toikka. Leirin päätöskonsertti pidettiin Haminan srk:n Simeon-salissa, jossa esitettiin pääosin Mozartin musiikkia. Leirin taidetuokioiden aikana taiteillut naamiot ripustettiin Kotkan kirjaston lastenosastolle taidenäyttelyyn elokuun ajaksi, ja sen avajaiskonsertti pidettiin lainaustasanteen estradilla. Anni Holopaisen maalaamat isot muotokuvat olivat esillä kirjastolla lokakuuun ”Pikku Mozart musiikkimaassa” -konserttiin asti, jonka jälkeen niitä käytettiin vielä seuraavan vuoden helmikuussa Kotkan konserttitalolla Kulttuuripolku -konserteissa.

Osasta soittajista koottiin Tähtijouset -ryhmä viihteelliseen ”Näiden Tähtien alla” -konserttiin, joka pidettiin Kotkan konserttitalolla marraskuussa. Syksyllä esiinnyimme Musiikkiopiston Minijousien ja Tempo Tenavien kanssa ”Pikku Mozart musiikkimaassa” -konsertissa sekä Musiikkiopiston Jousien Gaalakonserteissa. Viululuokan talven oma konsertti pidettiin Pyhtään kirkossa. Valmistimme sinne etupäässä

barokkimusiikkia Mozartilla höystettynä.

Toimintakauden päätti pienryhmän esiintyminen muistotilaisuudessa Toivon-salissa juuri ennen joululoman alkua.